2014. október 20., hétfő

George R. R. Martin: A Game of Thrones (A Song of Ice and Fire 1.) / Trónok harca

A könyvet eredetiben olvastam, így sajnos nem tudom megítélni a fordítást.
Teljesen más volt, mint amire számítottam, hisz nem ismertem az HBO-s tv sorozatot sem, csak egyszerűen megfertőződtem a molyon. Sokan ajánlották, számtalan lelkes értékelést láttam, így hát amikor szembejött örömmel elfogadtam a kihívást.
Először a sok disztópia után nem tudtam elhelyezni időben, eltartott egy darabig, míg rájöttem, hogy fantasy (ennyire nem voltam képben), mert azért annyira nem fantasy. 
Aztán belesüppedtem a világba, és csak vitt, vitt a történet, haladtam előre, de annyira hosszú, hogy egyszerűen úgy tűnt, sose érkezek a végére. (Ez azért fura, mert a FTT sorozat könyvei egyenként ekkora terjedelműek, de sose éreztem őket ilyen hosszúnak.)

George R. R. Martin: Trónok harca (A tűz és jég dala I.)
Fülszöveg:
A Trónok harca lebilincselő fantasy, amely klasszikus lovagkirályságba vezeti el az olvasót: Westeros fölött valaha a sárkánykirályok uralkodtak, ám a Targaryen-dinasztiát 15 évvel ezelőtt elűzték, és most Robert Baratheon van hatalmon hű barátai, Jon Arryn, majd Eddard Stark segítségével. A konfliktus középpontjában Deres urai, a Starkok állnak. Olyanok, mint a föld, ahol születtek: makacs, kemény jellemű család. Szemünk előtt hősök, gazemberek és egy gonosz hatalom története elevenedik meg. Ám hamar rá kell ébrednünk, hogy ebben a világban mégsem egyszerűen jók és gonoszok kerülnek szembe egymással, hanem mesterien ábrázolt jellemek bontakoznak ki előttünk különböző vágyakkal, célokkal, félelmekkel és sebekkel. Martin legnagyobb erőssége, hogy meg tudja újítani, és élettel tölti fel azt a műfajt, amit a számtalan populáris Tolkien-imitáció évtizedeken át klisék sorozatába fojtva ismételgetett. A tűz és jég dalának első kötete egy világteremtő fantasyeposz nagyszabású felütése. 



Fordító: Pétersz Tamás,  Novák Gábor
Kiadó: ALEXANDRA KIADÓ, 2013

Oldalak száma:924
ISBN:9789633571224Eredeti mű: George R. R. Martin: A Game of Thrones
Eredeti megjelenés éve: 1996

A történet:
Több szálon fut történetünk, és ezek a legváratlanabb pillanatokban szakadnak meg és hagyjuk el őket akár száz oldalig. (Ez egy rém bosszantó, ám annál izgalmasabb jellemzője a könyvnek)
Szemszögünk váltakozik Eddard Stark, Deres ura, felesége 
Lady Catelyn Stark, fia Bran, lánya Arya, másik lánya Sansa, törvényen kívüli fia Jon, és a Lannister család törpe sarja Tyrion Lannister között, az ő szemszögeik időnként találkoznak, aztán szétválnak, de egy területen zajlanak. 

Daenerys (Dany) Targaryen Dragonstone (Sárkánykő) hercegnője, testvére -a Robert király által elűzött  Viserys - után ő a második jogos örököse a Vastrónnak. Az ő szála teljesen külön, a tenger másik oldalán zajlik, de trónigénye mindenképpen összehozza majd a szálakat a későbbi könyvekben.

Robert király letaszította trónjáról II. Aerys Targaryent és ő ült a Vastrónra. Barátját Eddard "Ned" Starkot, az északi országrész kormányzóját, nevezi ki jobbkezévé, ellenkezést nem fogad el. Eddard ezért, bár rendkívül rossz előérzettel, két lányával, Sansaval ás Aryával -akik egymás szöges ellentétei- délre utazik  King's Landingbe (Királyvár).

Catelyn összeesküvést szimatol (a király előző segítőjének halála körül), a királynét gyanítja fő bűnösnek, ezért hajón ő is King's Landingbe utazik, hogy figyelmeztesse férjét.
Még elutazásuk előtt kisfiuk, a hétéves Bran lezuhan, és nagyon súlyosan megsérül, amikor meglát valamit, amit nem kellene, később merénylettel megpróbálják elhallgattatni a kómában fekvő gyermeket.


Jon, Eddard törvénytelen fia kiközösített a Stark kastélyban, éppen ezért úgy dönt, nagybátyjával ő is a Fal Éjjeli Őrje lesz. Ezért elhagyja Derest és felesküszik a hatalmas jégfal őrzésére a falon túli szörnyűségek ellen.

Eddard mindegyik gyerekének van egy direwolf(rémfarkas-ez borzalmas fordítás) a tulajdonában. Ezek a rendkívül szófogadó, de vérszomjas, hatalmas farkasok megvédik a gyerekeket, velük tartanak mindenhová, nem egyszer megfordítják a harcok állását. A rémfarkasok a Stark család címerállatai.

Eközben keleten Viserys feleségül kényszeríti húgát Daeneryst a barbárok urához Khal Drogohoz abban a reményben, hogy a hatalmas barbár seregekkel vissza tudja szerezni jogos követelését: a Vastrónt.
Daenerys bár retteg a vad, véres barbároktól, hozzámegy Drogohoz, majd szépen lassan beadja a derekát a durva férfinak, megszereti őt és igazi társa lesz.

Nehéz lenne a történetről bármi mást spoiler nélkül elárulnom, így nem is teszem.

ÉRTÉKELÉS
Két kedvenc szereplőm Eddard Stark és Daenerys (Dany) voltak. 
Míg előbbi hűségével, erejével, kitartásával egyszerűen lenyűgözött, így képzelek el egy igazi királyt/uralkodót, persze tudom, hogy ő nem király, de Robertnél klasszisokkal jobb lett volna a szerepre. Szerettem őt Catelynnel, valahogy a Sors keze a bonyolult események végén gyönyörűen összehozta őket. Sajnáltam, amiért ilyen nagy döntést kellett hoznia, a gyerekei egyik felével elhagyni Derest, a lányát a gőgös királyfinak ajánlani feleségül. Szerettem, hogy távolról is szereti a feleségét, gondol rá, vágyik utána, szerető apa, elgyengülve gondolt a gyerekeire, gondoskodott fattyáról, Jonról is (bár szerettem volna megtudni a valódi sztorit Jon anyjáról). Jon nagyszerű karakter lesz, már nagyon szerethető, határozott, talpraesett, okos fiú. Catelynről viszont az elején azt hittem, hogy a kedvencem lesz később már nem tudtam érte rajongani. Az ő külön utakon járása számomra érthetetlen volt. Otthagyta a gyerekeit, és körbejárta a fél világot, ő nagyon férfias karakter, nem tudok eligazodni rajta.
Daeneryst pedig egyszerűen nem lehetett nem szeretni. Eleinte egy rettegő fiatal lányt, alig 14 évest láttunk, akit zsarnok, de gyáva testvére rákényszerít, hogy egy ungabunga véreskezű barbár vezér felesége legyen, aki azt se bánja, ha a húszezres sereg is végigmegy a húgán, ha aztán segítenek visszaszerezni a trónját.
Drogo Élete Holdjának nevezi őt, rajong érte a maga módján, 
Dany szépen lassan beleszeret vademberébe, férjét Élete Napjának hívja, és egy erős, határozott nővé válik, a Sárkány Vére folyik benne. 
(De rühelltem azt a büdös boszorkányt Mirri Maz Duur-t, én nem is tudom mit csináltam volna vele. Talán azt amit Dany. )

Remekül felépített a világ, borzalmasan sok szereplőt mozgat az író és rendkívül következetes, kidolgozottak a személyiségek. Tyrion rafinált esze elképesztő. Tűri, hogy mindenki törpének nevezzek, leköpdössék, és közben alaposan megismer mindenkit, biztosan igencsak sorsfordító lesz ő a történetben.
Sehol nem működtek a számításaim, meglepett folyamatosan. Azt hittem egyes szereplők nem halhatnak meg, hiszen nagyon fontos pontjai a történetnek, de pofára estem.
Kiakasztott a szemszögváltásaival! A legizgalmasabb pillanatban hagytuk ott a szereplőket folyton. Tiszta ideg voltam tőle. Egyszer Jon esetében egy támadás végén gyakorlatilag a csata csúcspontján, egyszer Eddardnál, torkához szorított késsel, és egyszer Danynél a szülése kezdetén is ért úgy véget a fejezet, hogy bizony szitkozódtam, hogy itt abbahagyni???
És ami tetőzi: AZ EGÉSZ KÖNYVET ÍGY ABBAHAGYNI???? 
Zseniális mű, hatalmas lélegzetű varázslat, néhol elég erőszakos, véres, semmiképp nem gyerekeknek való.
Bátran ajánlom, jómagam pedig folytatom.

Szemszög: E/3
*csak a prológusban: Will, az Éjjeli Őrség tagja,

* Lord Eddard Stark
* felesége Lady Catelyn
* legnagyobb lányuk Sansa
* legkisebb lányuk Arya
* középső fiuk Bran 
* Eddard fattya Jon
* Tyrion Lannister
* Daenerys Targaryen 
Kedvenc szerepők:
* Eddard és Dany, valamint Tyrion
Utáltam szereplők:
Joffrey (Robert király elsőszülöttje)
Mirri Maz Duur (maegi-varázslónő)
Viserys (Dany bátyja)
Kedvenc rész:
* Dany jeleneteinek jó része

Idegesítő rész:
* Inkább nem szerettem, hogy Catelyn nem megy haza a gyerekeihez, otthagyta a szolgákkal őket.
* Eddard ostobasága, amikor elmondja Cerseinek (Robert király felesége) amire rájött.
Értékelésem pontokban:
8/10
Nagyszerű Könyv (NK)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése