2015. március 27., péntek

Filmes - Beavatott sorozat 2: A lázadó NAGYON SPOILERES VÉLEMÉNY!

Nem akartam, de nem bírom ki!
Muszáj...


Bár ebbe a blogba nem akartam belekavarni filmeket, és mégis, filmes bejegyzés következik.
Talán mindenki, aki ismer tudja, hogy kimondottan szeretem a Beavatott sorozatot. Mindent elolvastam vele kapcsolatban, és meglepő módon különösen jónak találtam a belőle készült első filmet.
Remek hangulatok, Shailene Woodley-nagy kedvenc-remek alakítása, a színek, a feldolgozott jelenetek. Nem is kukacoskodtam a kihagyott dolgokkal, hiszen remekül átjött a lényeg, egészen könyvhű volt.
Éppen ezért vártam különösen nagy lelkesedéssel a második részt.


Már a rendező lecserélése miatt is aggódtam (Neil Burger --> Robert Schwentke)
Aztán minden egyéb is változott. A forgatókönyv írók például, és még minden más résztvevő (operatőrtől a zeneszerzőig)... Khm...
Valahogy úgy tűnt, hogy Veronica Roth is kissé kimaradt az egészből, mert míg korábban minden a filmforgatással kapcsolatos dologban első helyen ott volt, most ritkán tűnt fel, s akkor is inkább külön.

De reménykedtem.
Hiszen könyvADAPTÁCIÓ lesz. Ami az én szótáramban egy adott könyv történetét, azt feldolgozó film.

Aztán jöttek az előzetesek.
Benne a DOBOZ... mindenkinek feltűnt gondolom, hogy a könyvben NINCS doboz... főleg nem kell nyitogatni drótra lógatva, stb.


Na de legyen.
Aztán az a házon ugrálós dolog...

Oké, 3D, kell a látvány. Reméltem, nem fog a történet csorbát szenvedni a látvány oltárán.

.
.
.
Számoltam vissza a napokat a bemutatóig, mint egy tini.
Rábeszéltem a férjemet, hogy jöjjön el.


ÉÉÉÉÉs!
Március 21-én szombaton 20:00-kor beültünk a filmre.
(nem volt Insurgent menü, pedig egy Bátrak ereklyének örültem volna)




A BEJEGYZÉS KOMOLYAN SPOILERES!!!!
Tényleg!!!


Nos, a film már az elején furcsa volt.
A hangulata, a színvilág, minden más volt (ráadásul előtte láttam az elsőt újra).

Aztán egyre jobban zavart, és a végén egészen elszomorított...

A férjem jót mulatott a hajvágáson is, de én ezt egész könnyedén vettem, hisz nem először látunk tökéletesen vágott hajat néhány ollónyisszantásból a vásznon.

Ellenben marhára nem tetszett, hogy a filmben gyakorlatilag ez első néhány jelenetben fegyvert kap a kezébe, s lövöldöz főhősnőnk, míg a könyv egyik nagy dilemmája az elkövetett gyilkosság miatti bűntudata, ami miatt nem is tud fegyvert fogni.

A romváros nagyon furcsa volt. az első részben voltak elhagyatott részek, omladozó házak, de elnézve ezt a Chicagot, nem nagyon érteni, hol élnek az emberek, hogyan járnak autók?
Arról nem is szólva, mikor beérkeznek a belvárosba. Az Őszinték környékén például mi az a rettenet romhalmaz? Az Önfeláldozókat rombolták le...

Az első felnevetős/fejemet fogós jelenet Tobias és anyukája Evelyn...
Felül Négyes, alatta édesanyja Evelyn...
Ha nem tudtam volna, ki ő, akkor valami excsajának gondoltam volna, de ez egy vicc. Tényleg egy nála inkább fiatalabbnak kinéző színésznőt kellett az anyjának választani?
Tudom, hogy Theo alapból erősen kilóg a 18 éves Tobias karakterből, de akkor könyörgöm, válasszunk már egy olyan nőt, akiről elhihető, hogy az anyja a színésznek.



Ha már Négyes, akkor nézzük csak ezt a vonalat.
A másik oldal Marcus.
Marcus Eaton
A könyv jó részében megy a huzavona a két szülő között, közöttük őrlődik Tobias.
Evelyn a maga igazát nyomja, Tris egyáltalán nem bízik benne! Nem hogy támogatná, sőt meggyőzné Tobiast.
Sőt! Bár rühelli őt is, végül Marcus "mellé" áll a hard drive és a minden titkokat felfedő videó megkeresésének küldetésében.
Marcus-Tobias jelenet jószerivel nincs is (a könyvben még meg is üti az apját), sőt, apuka talán ha egy jelenetben feltűnik, vagy esetleg kettőben, de semmiképp nem a zsarnok, hatalommániás személyében.

És, most kövezzenek meg a Theo fanok, de szerintem nagyon gyengét alakított.
Komolyan. 

A romantikusnak szánt jelenetekben ha megszólalt, akkor inkább elszégyelltem magam miatta, mint a székembe olvadtam volna. Bugyuta mondatok, nulla mimikával.
(A "bízz bennem"-"az életem árán is" jelenetnél a férjem csendesen harakirit követett el mellettem ülve)

Ezeket a túl romantikus "te vagy az életem" bejelentéseket szabályosan cikinek éreztem; a konfliktusok, viták közöttük, az hogy Tobias haragudott Tris önfeláldozó hajlamai miatt ellenben kimaradtak.
De a tetkója még mindig dögös, és valljuk be, ő helyes fiúnak kell a filmbe...

Jó volt ellenben Miles Teller.

Nem kicsit, hanem nagyon. Az egész mozi felkacagott egyik-másik elejtett ironikus megjegyzésén, beszólásán. Szerintem sok helyen ő vitte a hátán s történetet.



Kate Winsletet is dicsérik, de kb ennyit láttunk tőle:


Jeanine bekötött kézzel durcisan néz. Esetleg tablettel a kezében teszi ezt.

Ráadásul, mivel eléggé eltávolodtunk a könyvtől, és szegény Tori kb kettő vágóképen ötödik Bátrak harcos szerepben jelenik meg, így a testvére elő se kerül, ezért motiváció híján nem is ő az aki megöli Jeanine-t.


A szérumos dolgok erősen kívánni valót hagytak maguk után.
A békeszérum teljesen kimaradt, pedig a könyv egyik legviccesebb jelenete, az igazságszérumot pedig teljesen újraértelmezték. A filmben Trisre hatott, és kényszere alatt mondta ki a
nagy titkot.
A könyvben Christina tudja, hogy Will meghalt, Tris direkt, a hitelesség és a lelkiismerete összetett hatására mondja ki, hogy ő ölte meg, míg a filmben az igazságszérum hatására, s így nem derül ki, hogy Tris le tudja küzdeni a szérumokat.
Christina és Tris konfliktusa a filmben annyi, hogy összefutnak az előtérben a vallomás után, előbbi közli utóbbival, hogy ne szóljon hozzá, s ennyi. A probléma megoldása is hasonlóan gördülékeny a filmben: Christina Tobias mellé áll, mikor Trist megvédik a Csoport nélküliektől, mikor azok kiadnák a lányt a gonosz Művelt banyának.

A továbbiak meg... A műveltekhez érkezéstől már egészen más vágányom zajlanak, bár éppen ezt értettem meg, hogy a kísérletezést és a videó-megszerző akciót összefésülték a könyvben.

Caleb árulása egy kis hümmögéssel le van tudva, míg a könyv egyik legnagyobb drámája, hisz Tris egészen összetörik miatta, fordulópont, sőt, viták alapja.
Caleb - mé jó, hogy először a FioS-t láttam, már nem nagyon bírom Anselt.

Ami még szúrja a csőröm, hogy egyes szereplők teljesen kimaradtak, vagy háttér illusztrációkként jelentek meg.
Uriah és Marlene ugyan feltűnik, de Edward úgy, amint az elsőben, itt is kimaradt.

A videó végül meglesz, természetesen elég hamar rájöttem, (még az előzetesek alatt) hogy a dobozban lesz. Amit nem értek, az az egy nyavalyás mondat: Edith Prior vagyok... miért maradt ki?

És az az Exodus... Hogy mi lesz ebből...
(A könyvben egy maroknyi csapat megy csak a falon túl).


A film hatalmas pozitívuma a LÁTVÁNY.
Gyönyörű a Barátságosak főhadiszállása.

Látványos a vonatos jelenet.

Erik szuper-terminátor-szaladása.

A meglepő álomrészek.

Nyilván van, akinek a szimulációk bejönnek, nekem nem tetszettek.


A kék Bátrak támadása.

A város nagy totálban.

DE ha a történet hiányzik, akkor ez mind nem sokat ér...

PLUSZ:
Meggyőződésem, hogy filmet Shailene Woodley viszi a hátán. Persze elfogult vagyok, hisze imádom a csajszit, de elvitathatatlan, hogy született színész. Retteg attól, hogy csalódást okoz, attól, hogy kiderül, hogy elfajzottnak lenni mégis a társadalomra nézve átok. A gyászát cipeli magával, gyászolja a szüleit, és kínozza őt a bűntudata Will miatt.
És ez az apró nőci igazi akcióhős. Benne van a vérében: ugrik, lövöldöz
Emellett hiteles tud maradni: érzelmeket mutat, őszinte, és nem színészkedik - és szerintem ez egy igazi színész értéke.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése